Profese

Specialisté v oblasti strategie a personálního řízení [CZ-ISCO 242]

Predikce zaměstnanosti v profesích (Kompas)

Hodnota představuje počet zaměstnaných a predikovaný počet zaměstnaných v dané profesní skupině. Predikce počtu zaměstnaných představuje posledních pět znázorněných let. Profesní skupiny jsou členěny do 131 profesních skupin, jedná se o členění na takzvané třímístné ISCO.

Prezentované hodnoty byly upraveny pomocí matematické metody Hodrickova-Prescottova filtru, sloužící k dekompozici časové řady na dlouhodobou a cyklickou složku. Samotná úprava byla realizována z důvodu probíhající revize původních hodnot.

Z důvodu aplikace metody Hodrickova-Prescottova filtru nemusí být suma krajů rovna údaji za ČR.

Prezentované predikční údaje za ČR nebyly verifikovány.

Počet zaměstnaných v profesi

Pro zobrazení této metriky je třeba nejprve zvolit alespoň jeden kraj ve filtru na začátku stránky.

Charakteristika profese Informace v tomto bloku jsou přebírány z webu NSP

Procesní konzultant

Odborný směr

Informační technologie

Charakteristika

Procesní konzultant se zaměřuje na zlepšování podnikových postupů a procesů, analyzuje a navrhuje procesy systému řízení organizace prostřednictvím automatizace a funkcionalit ICT. Vykonává analytické, plánovací a rozhodovací aktivity. Provádí procesní diagnostiku, navrhuje účinné přístupy a metody optimalizace a zlepšování procesů pro dosahování vysokých finančních výnosů a udržování zákaznické spokojenosti. Spolupodílí se na tvorbě zadání pro vyvolání změn v ICT, případně popisech procesů pro dodržení kvality ICT služeb.

Pracovní činnosti

  • Konzultace a implementace metodik procesní optimalizace, designu procesů a zvyšování kvality výrobků a služeb pro výrobní i nevýrobní organizace u zákazníků.
  • Návrh vhodné metodiky měření procesů a tvorba plánu sběru dat.
  • Vyhledávání potenciálních problémů a plýtvání prostřednictvím měření produktivity procesů.
  • Doporučení nastavování a zlepšování systému procesního řízení (Business Process Management System – BPMS) a správa procesního modelu.
  • Popis procesů a návrh potřebných změn pro dodržení kvality ICT služeb.
  • Vysvětlování a ovlivňování přístupu k řízení procesů v celé organizaci prostřednictvím konzultační činnosti.
  • Návrh způsobů zlepšování a vyhodnocení procesů prostřednictvím workshopů, rozhovorů a projektové práce.
  • Podpora pro řízení kvality informačního systému v kontextu mezinárodních norem používaných u zákazníků.
  • Analýza, návrh, dokumentace, standardizace a optimalizace podnikových procesů a podnikové organizace (pro různé procesy – např. finance, obchod, výroba a pro různá odvětví).
  • Navrhování procesních oblastí pro automatizaci, nebo jiné pokrytí funkcionalitami ICT.
  • Podílení se na tvorbě zadání pro vyvolání změny ICT na základě změn v procesech.
  • Vedení aktivit směřujících ke zvýšení spokojenosti klientů.
  • Konzultace, vysvětlování a přesvědčování stakeholderů o přínosech procesního řízení, prezentace a reportování stavu zlepšování procesů v organizacích.
  • Pomoc při stanovení priorit projektů, zlepšování procesů a stanovení cílů, opatření a metrik zlepšování procesů.

Kód ISCO

2421

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/procesni-konzultant

Průmyslový inženýr

Odborný směr

Povolání bez oboru a mezioborová

Charakteristika

Průmyslový inženýr plánuje, projektuje, řídí a implementuje komplexní integrované výrobní systémy a systémy pro poskytování služeb, zabezpečuje jejich vysokou výkonnost, spolehlivost, řízení nákladů, zlepšování procesů, zvýšení produktivity práce a efektivity výroby.

Pracovní činnosti

  • Řízení projektů v oblasti průmyslového inženýrství zaměřené na zlepšování procesů v organizaci.
  • Aplikace metod průmyslového inženýrství v organizaci.
  • Analýza výrobních a nevýrobních procesů v organizaci.
  • Analýza a měření spotřeby práce v oblasti výroby, administrativa a logistiky.
  • Spolupráce na inovacích produktů, procesů a strategických inovacích.
  • Spolupráce na vytváření/změně strategie společnosti.
  • Optimalizace a standardizace výrobních a nevýrobních procesů v organizaci.
  • Identifikace a eliminace plýtvání v procesech organizace.
  • Spolupráce při zavádění norem spotřeby práce na pracovišti.
  • Návrh nových pracovních postupů na zvýšení efektivnosti výroby a produktivity práce v rámci organizace.
  • Kontrola úspěšnosti nástrojů průmyslového inženýrství v organizaci.
  • Moderace workshopů v oblasti zlepšování procesů.
  • Vzdělávání a trénink pracovníků v oblasti zlepšování procesů.

Kód ISCO

2421

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/prumyslovy-inzenyr

Personalista specialista

Odborný směr

Ekonomika, administrativa, personalistika

Charakteristika

Personalista specialista zajišťuje vedení personální agendy, strategický rozvoj vzdělávání a řeší problematiku pracovněprávních vztahů.

Pracovní činnosti

  • Usměrňování personální politiky s vazbou na vývoj a záměry organizace.
  • Zpracování výhledů a koncepcí v oblasti lidských zdrojů.
  • Tvorba personálních hodnotících systémů a nástrojů k utváření podnikové kultury.
  • Příprava a realizace přijímacích a propouštěcích procedur ve firmě.
  • Spolupráce s vedením firmy při vytváření a naplňování systému odměňování a hodnocení zaměstnanců.
  • Zpracování výkladů a stanovisek ke složitým pracovněprávním sporům.
  • Jednání s externími organizacemi (úřady práce, sociální úřady, inspektoráty bezpečnosti práce apod.).
  • Sledování legislativních změn v oblasti pracovněprávní problematiky.
  • Vytváření programů kariérového růstu a vzdělávání zaměstnanců.

Kód ISCO

2423

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/personalista-specialista

Projektový manažer

Odborný směr

Management

Charakteristika

Projektový manažer zodpovídá za plánování, organizování, řízení a kontrolu realizace projektu tak, aby bylo dosaženo stanovených projektových cílů, a to ve stanoveném termínu a v rámci stanoveného rozpočtu projektu.

Pracovní činnosti

  • Řízení projektu ve všech jeho fázích - inicializace, plánování, realizace, monitoring a reporting, prezentace výstupů, vyhodnocení a uzavření.
  • Stanovení časového a finančního plánu realizace projektu.
  • Sestavení, vedení a řízení projektového týmu.
  • Řízení finančních zdrojů, nákladů, výnosů a cash flow projektu.
  • Koordinace postupů prací a návazností činností v jednotlivých úkolech.
  • Řízení komunikace v projektu, podpora a motivování členů projektu k efektivnímu výkonu.
  • Řízení a kontrola kompletní dokumentace k projektu.
  • Analýza a řízení rizik a příležitostí v projektu.
  • Řízení kvality projektu, včetně kontroly hygieny a bezpečnosti práce.
  • Řízení všech dostupných zdrojů v projektu.
  • Koordinace a spolupráce při tvorbě vstupních analýz předmětu a cílů projektu.
  • Spolupráce na výběrovém řízení a smluvním zabezpečení projektu.
  • Řízení změn v projektu.
  • Kontrola dodržování harmonogramu prací, výstupů z projektu a jejich akceptace zúčastněnými stranami.
  • Reportování stavu realizace projektu směrem dovnitř projektového týmu i směrem ven na stranu zadavatele projektu.

Kód ISCO

2422

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/projektovy-manazer

Manažer řízení rizik

Odborný směr

Ekonomika, administrativa, personalistika

Charakteristika

Manažer řízení rizik stanovuje pravidla, rámce a limity pro řízení rizik s cílem zvyšování hodnoty firmy při podstupování celkového rizika, které je pro vlastníka akceptovatelné.

Pracovní činnosti

  • Definování souhrnných postupů, pravidel a rizikových limitů.
  • Rozvoj, implementace a monitoring efektivního systému řízení rizik.
  • Identifikace rizik a jejich odborné posouzení.
  • Zhodnocení a ocenění rizik.
  • Návrh a implementace vhodného postupu k eliminaci rizik.
  • Dohled nad řízením rizik a kontrola dodržování schválených rizikových rámců vč. limitů, metodik a postupů řízení rizik.
  • Metodická a poradenská činnost v oblasti řízení rizik.
  • Organizace a koordinace prací v rámci řízení rizik, spolupráce s dalšími odděleními společnosti.
  • Reporting vedení společnosti.
  • Vedení příslušné dokumentace.

Kód ISCO

2422

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/manazer-rizeni-rizik

Riskmanažer v pojišťovnictví

Odborný směr

Bankovnictví, finance a pojišťovnictví

Charakteristika

Riskmanažer v pojišťovnictví posuzuje přijatelnost pojistných rizik a metodicky řídí činnost v této oblasti.

Pracovní činnosti

  • Formulování zásad obchodní politiky v souvislosti s přebíráním přijatelného rizika.
  • Oceňování a posuzování přijatelnosti rizik u nejsložitějších průmyslových a podnikatelských případů pojištění.
  • Stanovení maximální možné škody pojišťovny pro jednotlivá pojistná nebezpečí na jednotlivých místech pojištění.
  • Navrhování úprav podmínek pojištění.
  • Rozhodování o podmínkách a přijatelnosti rizika, schvalování výše rizik.
  • Posuzování výstupů z analýz jednotlivých rizik, předkládání opatření ke snížení rizik a zvýšení účinnosti preventivních opatření.
  • Koordinace zpracování metodiky pro efektivní a objektivní posouzení a oceňování pojistných rizik.
  • Zavádění metod prevence přijatých pojistných rizik.
  • Kontrola plnění uložených opatření ke snížení rizika.
  • Spolupráce se zajišťovnami.
  • Poradenská a školicí činnost a odborná pomoc Likvidátorům pojistné události a Pojišťovacím poradcům.
  • Sledování vývoje pojistného trhu a hospodářského vývoje.
  • Spolupráce na tvorbě pojistných produktů a pojistných podmínek v oblasti definování zábranných a preventivních opatření.
  • Vedení příslušné dokumentace.

Kód ISCO

2422

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/riskmanazer-v-pojistovnic

Specialista bankovních strategií

Odborný směr

Bankovnictví, finance a pojišťovnictví

Charakteristika

Specialista bankovních strategií zpracovává koncepci strategie a politiky banky v oblasti měnové a devizové včetně nástrojů k její realizaci.

Pracovní činnosti

  • Tvorba koncepce strategie a politiky banky.
  • Formulování závěrů bankovní politiky a vytváření prognóz pro řízení aktiv a pasiv.
  • Vyhodnocování úspěšnosti banky ve všech oblastech působení.
  • Poradenství v zásadních činnostech banky a v oblasti jejího řízení.

Kód ISCO

2422

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/specialista-bankovnich-st

Manažer zahraničního obchodu

Odborný směr

Obchod a marketing

Charakteristika

Manažer zahraničního obchodu reprezentuje společnost v zahraničních obchodních záležitostech, vytváří a realizuje obchodní strategii firmy v oblasti zahraničního obchodu.

Pracovní činnosti

  • Stanovení strategie firmy v oblasti zahraničního obchodu.
  • Sestavování marketingových plánů pro prodej zboží a výrobků zahraničním obchodním partnerům.
  • Aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí na zahraničních trzích.
  • Provádění průzkumů a analýz zahraničních trhů.
  • Řízení efektivního hospodaření a výkonnosti svěřeného útvaru.
  • Příprava a realizace obchodních případů až po uzavření obchodních smluv.
  • Koordinace činností s ostatními útvary společnosti.
  • Navazování, udržování a rozšiřování vztahů se zahraničními obchodními partnery.
  • Prezentace nabízených řešení zahraničním obchodním partnerům.
  • Příprava podkladů a zpracování cenových kalkulací.

Kód ISCO

2422

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/manazer-zahranicniho-obch

Kouč

Odborný směr

Věda, vzdělávání, sport

Charakteristika

Kouč prostřednictvím specifických psychologických a koučovacích technik a koučovacích otázek podporuje jednotlivce nebo pracovní týmy při nalézání optimálních postupů, strategií, plánů a řešení v oblasti řízení a rozvoje managementu.

Pracovní činnosti

  • Podporování klienta při nalézání optimálních postupů, strategií, plánů a řešení.
  • Podporování klienta při osobním a profesním rozvoji.
  • Stanovování vhodných koučovacích technik a postupů v procesu koučování.
  • Studium nových poznatků v oboru a jejich aplikace do procesu koučování.
  • Spolupráce s útvarem lidských zdrojů na implementaci procesu koučinku do organizace.
  • Vedení administrativy a dokumentace spojené s koučováním.
  • Vyhodnocování efektivity (vstupů a výstupů) procesu koučování s klientem.

Kód ISCO

2424

Více informací

https://nsp.cz/jednotka-prace/kouc